onsdag 1 juli 2009

"Jag har knappt ätit en smula idag"

Jag kan inte påstå att jag slaviskt räknar points i den form att jag skriver ner allt jag äter, men jag brukar räkna lite i huvudet och anteckna lite på ett papper för att kontrollera att det stämmer. Igår tyckte jag att jag ätit ganska bra;
Frukost: 2 dl fil + 1 dl müsli + tinade blåbär. 
Lunch: 2 vårrullar + sötsur chilisås + kokta grönsaker + keso
Middag: Sallad med fetaost, 2 små tortilla, veg kebab + keso med citrus

Det låter ju ganska nyttigt, visst? Trots det så hade jag minsann överstigit pointsen. Jag tror att den största fällan vid viktupp- &nedgång är att man inbillar sig att man har koll trots att man inte har det. Hur många gånger har man inte yttrat/hört andra tjockisar säga "Jag äter nästan ingenting, och ändå går jag upp i vikt". Men liksom, börjar man räkna ihop så blir det ju faktiskt mer kalorier än vad man tror. Visserligen så äter inte jag lightprodukter denna gång, och då tar pointsen slut ganska fort. Anledningen till att jag köper standardfil istället för lättfil och vanlig ost istället för lättost, beror på två saker:

1. Min kära sambo har för första gången ever bestämt sig för att vara mitt stöd och äter som mig. Han vill tappa ca 12kg, och har gått ner 3kg än så länge. Duktig! Nåväl, han vill inte äta light eftersom han tycker att det är så äckligt.

2. Jag har upptäckt att man blir mättare längre när man äter standardprodukterna. Naturligtvis frossar jag inte i fett, men om jag väl ska ha ost på smörgåsen så kan den väl i alla fall få vara god. Faktum är att jag föredrar att äta en skiva 28% istället för tre 10%. Och när det kommer till yoghurt så kan man ju lika gärna lägga i lite färska bär, så slipper man allt onödigt socker. Handplockade blåbär direkt från Hemköps frysförpackning, som vi brukar säga här hemma ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar