tisdag 30 juni 2009

Tävlingsdags!

För det första vill jag tacka er för alla fina kommentarer! Jag var faktiskt riktigt nervös när jag skickade adressen till er, inte pga er, utan överlag. Ja ni fattar ju. Ens vikt är ju gärna inget man skyltar med, allra helst inte när man passerat 100. Det känns i alla fall riktigt bra nu när jag väl gjort det. Jag funderar lite på att starta någon form av recepttävling, så ni inte bara behöver skriva "hejja" i varenda kommentar. Ptja, varför inte nu på stubinen egentligen?

Tävling:

Vilket är ditt bästa (någorlunda nyttiga) recept? Plita ner det i kommentarerna, så alla kan ta del av varandras recept, så lovar jag att laga dem och sedan avgöra vilken som lyckats med det snaskigaste receptet! Priser får jag fundera på, men det är mkt möjligt att det kommer att gå i matens tecken (en fin slev, grytlapp eller liknande). Vi startar med kategori: lunch.  
Och jag måste ju tillägga att jag är vegetarian. Men om man vill lämna ett recept som inte är veggo, så går det bra att skriva till ett vegetariskt alternativ. Tex, om det ska vara kyckling så kan man ju skriva qourn inom parentes :)

Klara, färdiga, GÅÅÅÅ!

5 kommentarer:

  1. Tomat och bönsoppa
    Kanske soppa inte är något som man är sugen på i detta väder.... men det blir sämre ;-)

    Den är iallafall lättlagad, lättäten och "lätt"dessutom billig! Och vegetarisk!

    2-3 morötter
    2-3 potatisar
    1 gul lök
    några vitlöksklyftor
    en buljongtärning
    5 dl vatten
    2 burkar vitabönor i tomatsås (jag använder heinz "mean beans" då blir det lite mer studs i det hela, annars kanske man kan peta i lite sambal oelek)
    1 liter tomatjuice
    (ev en burk creme fraiche)
    några dl kokt pasta att stoppa i
    Salt och peppar och sånt.....

    Skala det som ska skalas, skär i mindre bitar, fräs i olja en stund, smula i buljongtärningen, häll på vattnet och låt koka tills det blir mjukt. Häll i bönorna och mixa det hela slätt. häll i tomatjuicen och koka upp.
    Krydda tills det är gott! stoppa i pastan och låt det bli varmt! ÄT!

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter gott! Den ska jag definitivt göra så fort det blir lite svalare ute! Och troligtvis kommer du att vinna tävlingen, eftersom ingen annan har kommit med något recept ännu ;-)

    SvaraRadera
  3. En soppa därimot som passar i denna hetta är gazpacho. Jag är helt beroende och har en tillbringare ståendes i kylen.

    Gazpacho:
    1 liter tomatjucie
    1 gurka/squash
    ca 2 tomater (skålla och skala de som ska vara i soppan, garneringen behöver inte skalas)
    1 paprika
    2 selleristjälkar
    1 gul lök
    några droppar tabasco

    Hacka grönsakerna och mixa drygt hälften av hacket tillsammans med tomatjucien till en soppa. Spara resten av grönsakerna till topping/garnering av soppan. Ställ soppan kallt ett par timmar så den är iskall vid servering. JAg brukar till och med lägga i en isbit eller två. Ät och toppa med resten av grönsakshacket.
    Mycket svalkande och pointssnålt. Grönsakerna kan varieras.

    Hoppas smakar/ Pia (Hermione81 på WW)

    SvaraRadera
  4. Jag har säkert nåt recept liggandes, måste fundera på saken! :D / jenk

    SvaraRadera
  5. Jag har, i någon flytt, tappat bort min receptbok. Men gör ett vanligt grahamsbröd och blanda i rejält med rivna morötter i degen, forma sedan till bollar och grädda.

    SvaraRadera