måndag 29 juni 2009

Hur har jag tänkt nå mitt mål?

Så, i det här inlägget tänkte jag berätta lite om min "metod" eller vad man ska säga. Den är ganska enkel. Eftersom jag tidigare gått på viktväktarna, där jag tappade 26 kg, så kör jag naturligtvis en variant av pointssystemet. Men eftersom jag dessutom har diabetes i släkten så ser jag dessutom till att inte frossa i socker och kolhydrater. Viktväktarna har nämligen ett system som bygger på att man får äta valfri mängd pasta, ris och potatis för 4p. Det tänker jag inte göra den här gången. Visserligen så vet jag att det fungerar, för det gjorde det sist, men om det nu är så att jag har/ligger på gränsen att få diabetes så är det ju onödigt att frossa i kolhydrater. Visst? Med min vikt får jag äta 23p/dag. 
Eftersom jag inte direkt är någon godisråtta så är karameller inget problem för mig. Goshelov. Å andra sidan är jag inte mer än människa, så bara tanken av att knipa igen truten skapar ju ett sug. Så idag lagade jag en nötkaka som jag här tänkte dela med mig av:

Nöttårta med glass och jordgubbar. 8 port/5p per port

1 1/2 del hasselnötter (ca 75g)
1 dl flagad mandel (ca 50g)
2 tsk vetemjöl
3 äggvitor
4 msk socker (kan skippas, det gjorde jag)

Fyllning
1 liter vaniljglass (max 6%). Jag hade bara 0,5 liter och det räckte tycker iaf jag.
Jordgubbar eller andra bär

Mixa hasselnötter & blanda dem med mandel och mjöl. Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt socker/sötningsmedel under omrörning. Vänd ner äggvitesmeten i bunken och vispa ihop. Forma en kaka ca 20cm i diameter på ett bakplåtspapper. Grädda i 10 min på 175C.

Låt kakan svalna och bred sedan på vaniljglassen. Låt vila i frysen i någon timme. Dekorera kakan med bär i överflöd. Alternativt skär en bit till dig själv och katten och dekorera din egen bit med dina favvobär.

Betyg: Jag tycker att den var god. Ingen sensation, men helt klart tillräckligt för att kännas festlig! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar