måndag 29 juni 2009

Start

För ungefär ett år sedan skaffade jag en tjockisblogg. Jag hade passerat 100 på vågen några månader tidigare och hade bestämt mig för att gå ner i vikt. Om jag inte minns helt fel så pekade vågen på 107kg när jag började blogga om den, och jag hade aldrig tidigare vägt så mycket i hela mitt liv. Inte ens i närheten faktiskt. Jag tappade några kilo, men tröttnade snabbt. Bloggen var hemlig, förutom för en av mina väninnor. Några få okända hittade den och det var jobbigt och roligt på samma gång. Konsekvensen av att den var hemlig gjorde också att jag kände ett skydd ifall jag skulle misslyckas, vilket jag naturligtvis också gjorde. Gömde vågen, fortsatte äta och köpte större kläder. Låtsades som om det regnade helt enkelt. Hade kvar bloggen i några månader, men skämdes så mycket över att jag inte hade något vettigt att skriva i den, så en kväll lade jag ner den. 

För ganska precis 2,5 v sedan tog min sambos lillebror studenten. Precis vid utsläppet, bland hundratals glada studenter och hela min sambos släkt, hör jag plötsligt ett tydligt "Nämen, varför har ingen sagt något?" och en faster pekar på min mage. Resten av släktingarna försökte tysta henne, men hon fortsatte: "Men jag ser väl att hon är på tjocken!". Jag ville börja gråta på stört, men det gjorde jag inte. Jag kände mig så förödmjukad verkligen! Efter den händelsen grät jag nästintill non-stop i två dygn, sedan daskade jag mig själv i rumpan och kastade bort allt onyttigt i kylskåpet. Jag ställde mig på vågen och fick mer eller mindre en chock när vågen visade på 108,9 kg. Det är mycket för mina 171 cm.

Efter dessa 2,5v har jag tappat 3 kg. Det är inte mycket, men det är en start. Den här gången ska jag försöka låta bli att tänka på att jag vägde 68kg för 4 år sedan, för det rättfärdigar verkligen inte min vikt idag. Jag måste lära mig att leva i nuet, och just nu har jag gått ner 3 kg och tänker vara glad för det.

Så, nu kommer vi till er läsare. Jag skulle bli superglad om ni peppade mig, för det behöver jag. Ge tips på recept, nöjen, kläder eller berätta skojiga katt-anekdoter! 

Startvikt: 108,9 pannor
29/6: 105,9 kotletter

9 kommentarer:

  1. Tre kilo på två och en halv vecka är visst mycket! Duktiga du.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket vännen! :)

    SvaraRadera
  3. ett kilo i veckan är lagom för att man ska hinna med lärde jag mig för hundra år sedan när jag gick ner en massa. (Som jag nu i och för sig har gått upp)/Solveig

    SvaraRadera
  4. Du är duktig! Och jag tycker du gör alldeles rätt som inte har en speciell vikt som mål, det blir såå långt när det är många kilon dit! ;-)
    Jag har haft delmål på vägen, och då blir man ju glad flera gånger, när man klarar ett mål.
    Mitt nästa mål är att kunna ha min brors jeans, (jag provade dem häromdagen, men det fattades ett par cm........ men om jag lagt mig på golvet och låtit bli att andas så ;-)
    Och det bara för att kunna retas med honom!!!

    SvaraRadera
  5. Jo, 0,5-1 kg i veckan. Inte snabbare än så. En gång gick jag ned 20 kg på ett år. Då varjag stolt och glad. Nu har jag gått upp alla dem och lite till och sitter i min amningspsykos och hetsäter alla sorters godsaker varje dag. Jag vill nog sluta, eller vill jag det? Jo, men inte just nu. Nu vill jag amma och slappna av. Med sötsaker. Sen får vågen komma fram. Sen.

    Men hejja hejja, jag ska läsa och peppa!

    SvaraRadera
  6. 3 kilo på två och en halv vecka är skitduktigt! Vilken karaktär! Heja! / Jenk

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Vad kul att jag hittade hit! Jag har också en blogg så vi får stötta varandra! Väger i dagsläget ca 111 kg och har ett gäng kilon att gå ner :)

    Hälsningar Veronica

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Du är helt klart på rätt väg....3 kilo är ju jättemycket!!!!

    Önskar dig lycka till och kommer att titta in här för att se hur det går och hämta lite pepp till mig själv.
    Hälsningar Gunsan

    SvaraRadera
  9. Hej
    Jag har precis gått igenom det som du gör nu Vägde för 3 år sedan 107.8 kg till mina 176 cm det var inte så roligt
    Önskar dig LYCKA TILL.
    Detta kommer du att klara.
    Håller tummar & tår:-)
    3 kg det är ju en stjärna :-)
    Glöm inte att belöna dig när du är sååå duktig
    // preben /Lena

    SvaraRadera