tisdag 14 juli 2009

Trugas.

I lördags så sov jag i ett torp med några vänner, på vägen dit förklarade jag att jag försöker hålla igen och att jag verkligen vill ta det här på allvar nu. De nickade förstående och vi talade om övervikt i allmänhet, ty de är kraftiga båda två och vet vad jag pratar om. Innan vi var framme stannade de vid macken och köpte chips, och när det var dags att smaska på dem så kom det. Trugandet. Det började viftas med påsen under nosen på mig, med tillhörande "Mmmmm..gooottttt!" och "Men ska du inte ha något? Kom igen nu!". Jag tog inga chips, och faktum är att jag blev ännu mindre sugen när de höll på att fjanta sig på det där viset. Liksom, vad fan är det där för beteende? När jag väl tänker efter så är det inte första gången jag varit med om det här, det har hänt flera gånger under livet faktiskt...i kombo med att folk får reda på att man försöker tappa ett par kilo. Grejen är den att jag kan visst äta chips. Jag kan äta vad fasiken jag vill, och jag vore ju inte mänsklig om jag valde att dippa svartrötter i kranvatten för resten av livet. Men jag vill välja själv NÄR jag vill ta chips, och jag tycker faktiskt bara att det är patetiskt att försöka truga i folk mat. Ett tecken på deras egen osäkerhet tänker jag..eller ett sätt att rättfärdiga sitt eget ätande. Mycket onödigt, för jag skiter fullständigt i vad andra äter. Och jag vill ju naturligtvis tillägga att jag inte begär att alla runt om mig ska sluta äta godis, naturligtvis inte, men jag vill ju inte ha en chipspåse under nosen om jag 20 min tidigare berättat att det här är viktigt för mig. Finns det någon annan som känner igen sig i det här?

3 kommentarer:

  1. Japp, där känner jag igen mig, och dessutom att "kompisar" (som själva inte är direkt magerlagda) talar om att det man har gått ner kommer man snart att gå upp igen!!!
    Som du vet är jag lite förtjust i Modifast, jag har aldrig ätit bara det, utan bytt ut någon/några måltider, då var det flera som talade om för mig att -sånt funkar ju inte, man går kanske ner fort, men sen går man upp dubbelt så mycket! Så, följ med och ät pizza du!

    Men, det bara att skita i dem, de är bara avundsjuka!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det intressant när man tänker på det? Ena dagen kan någon ge en gliring för ens vikt, och andra dagen ska det trugas i mat. Det är ett jädrans underligt samhälle vi lever i tänker jag. Att folk inte bara kan vara lite lyhörda och stötta varann, sitället för tvärtom. Tack och lov finns det fina personer i ens omgivning också :)

    SvaraRadera
  3. Ta en kaka till, var de inte goda? Det känner man igen:(

    SvaraRadera