torsdag 9 juli 2009

Storbaket kl 6 på morgonen!

För de som inte vet så arbetar jag som tidningsbud under sommaren, i vanliga fall så studerar jag till gymnasielärare (jag har ju trots allt 38 läsare redan, gosh!). Idag var jag klar med min rutt kl. 4:47 och när jag kom hem så började jag faktiskt baka. Japp, ni läste rätt: bakning före kl 6 på morgonen! Det här är ett bröd som finns med i Viktväktarnas kokbok "Smalt och gott" och jag har aldrig gjort det tidigare. Fråga mig inte varför, för det här var ju superlätt att tillaga och supergott!

Snabblagat indiskt bröd (12st/2p eller 125 kcal per bröd)

7,5 dl vete- eller grahamsmjöl (eller 50/50)
1 tsk olja
1 tsk salt
3,5 dl ljummet vatten

Gör såhär: Blanda mjöl, salt och olja i en bunke. Tillsätt vattnet och knåda i 5 min eller mer. Ju längre man knådar ju mjukar blir brödet. Dela degen i 12 jämnstora bitar, rulla till en liten boll och platta till dem lite. Kavla ut bröden så tunnt som du kan, ju tunnare ju bättre. Mjöla arbetsytan om det behövs (det gör det!). Värm en stekpanna och grädda ett bröd i taget till ytan bubblar (ca 2 min). Vänd och tryck ner brödet med stekspaden så sidorna gräddas jämnt. Brödet är klart så fort det fått små bruna fläckar. Som tortilla eller tunnbröd ungefär.
Svep in brödet i handduk så det håller sig varmt medan de andra gräddas.

Variation: tillsätt spiskummin eller koriander för indisk smak, eller färska hackade örter som timjan, rosmarin, oregano eller persilja för medelhavskänsla. Jag hade rosmarin i mina bröd.
Tydligen ska det vara gott att ha hommus eller tomat&avakadosalsa på, men det provade inte jag idag. Det finns ju en bunt kvar, så det hinner jag en annan dag. Och just ja, bröden ska gå finfint att frysa!



Yummie!

3 kommentarer:

  1. Det verkar gott! Ska baka det när jag får tillgång till ugn.

    SvaraRadera
  2. Men du behöver ju ingen ugn! Det är det som är grejen!
    Du gräddar dem i torr stekpanna, som en pannkaka!

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt att det i princip bara behövs vatten och mjöl! :D Ska testa receptet med kryddor så snart jag har bestämt mig för vilka. :) Älska bröd!

    SvaraRadera