söndag 5 juli 2009

yummie!

Idag gjorde jag en variant av ett recept från viktväktaren Veronicas blogg. En jättefin blogg som jag tycker att ni ska kika på! I ett av hennes inlägg har hon ett recept på rabarberkompott. Eftersom jag inte hade några rabarber hemma så fick det bli äppel&kanelkompott för mig. Supersmaskig!!! Såhär gör man den:

Snarrig äppel och kanelkompott

Kompott: Hacka ett äpple i bitar lägg i kastrull tillsammans med ett par matskedar vatten. Smaksätt med kanel, sötningsmedel (eller socker om man vill). Låt puttra i några minuter. Riv lite citronskal, det behövs inte alls mycket. Fortsätt puttra tills vattnet är borta och äpplena har blivit mjuka.

Blanda kesella 1% med lite vaniljsocker. Här kan man säkert med fördel använda vaniljstång istället + lite sötningsmedel. 

Lägg den varma kompotten i botten på ett glas. Häll över vaniljkesellan. På toppen lägger du Bragos bokstavskex, som tydligen bara ska vara 1 points för 10 stycken! Vill man ha hela efterrätten sockerfri så kan man ju ta en sockerfri kaka att smula över. På så sätt funkar den såväl för den med diabetes, som för viktväktare eller vem som helt egentligen! Som en variant av äppelpaj helt enkelt! Smaklig spis!




2 kommentarer:

  1. En annan god grej man kan göra med äpplen är att skiva dem och micra tills de är lite mjuka, sedan strö över kanel. Jätteenkelt, snabbt och gott!

    SvaraRadera
  2. Ja det kan jag tänka mig!

    SvaraRadera